|
Év
1979/december
|
Makk Károly: „A rendező nem más, mint a színész tükre...” Makk Károly beszélgetése Radványi Gézával a Circus maximus forgatása közben
N. N.: Radványi Géza filmográfiája
Nemeskürty István: Valaki Európában Radványi Géza első négy filmje: 1940–41
Karcsai Kulcsár István: Vándorévek
PRO ÉS KONTRA
Váncsa István: Fusson, akinek nincs lakása Ajándék ez a nap
Báron György: Egy nap, meg a többi Ajándék ez a nap
Zsolt Róbert: Rettegő autóversenyző nincsen Sebességláz
Richter Rolf: Magánélet az NDK-ban
Bikácsy Gergely: Ki fél Godard-tól?
Pünkösti Árpád: Márványaink
Fábry Sándor: Kamaszfilm Próbafelvétel
Kozák Márton: „Csak Péter és Pál van” Beszélgetés Elek Judittal
FESZTIVÁL
Zsugán István: Újjáéled a megtépázott Arany Oroszlán? Velence
Csala Károly: Új korszak a lengyel filmben Gdańsk
András Ferenc: Érzelmes utazás Lengyelországban
Zalán Vince: Milyen lesz a nyolcvanas évek filmművészete? Lille, Mannheim
László Zsófia: Régi filmek gobelinje
LÁTTUK MÉG
Zalán Vince: A skarlát betű
Bikácsy Gergely: Élő erők
Báron György: Hollónegyed
Dániel Ferenc: A vasálarcos férfi
Urbán Mária: A kérdés
Kulcsár Mária: Magánvélemény
Gyárfás Péter: A vad hattyúk
Babusik Ferenc: Nick Carter, a szuperdetektív
Sólyom András: A forró nyár árnyai
Sajóhelyi Gábor: Zöldövezet
Tótisz András: Don Quijote újra lovagol
Iván Gábor: A Jó, a Rossz és a Csúf
Grawátsch Péter: Néma párbaj
KÖNYV
Veress József: A szovjet filmirodalom újdonságai
TELEVÍZÓ
Ökrös László: Októberi esték
Tandori Dezső: Zsinórírással, analfabétáknak? Különvélemény Bergman tévésorozatáró
Avar János: Frak Flaherty Fehér Háza Washington zárt ajtók mögött
Faragó Vilmos: Jár a baba, jár
Császár István: A kritika ártalmasságáról
Rozgonyi Iván: Képernyő, vario, fegyelem és szerencse Beszélgetés Biró Miklós tévéoperatőrrel
POSTA
N. N.: Posta
|
|
|
|
|
|
|
MoziÚjra együttVajda Judit
10 Years – amerikai, 2011. Rendezte és
írta: Jamie Linden. Kép: Steven Fierberg. Zene: Chad Fischer. Szereplők:
Channing Tatum (Jake), Rosaria Dawson (Mary), Justin Long (Marty), Chris Patt
(Cully), Oscar Isaac (Reeves), Ari Gaynor (Sam). Gyártó: 33andOut Productions.
Forgalmazó: ADS Service Kft. Feliratos.
100 perc.
Nem mostanában történt,
hogy a vígjáték zsánerén belül önálló alműfajjá nőtte ki magát az
osztálytalálkozót megörökítő komédia, és a jelek szerint még mindig népszerű.
Az egy idő után mindenkit utolérő nosztalgikus érzést tematizáló művek széles
skálán mozognak: a közkedvelt motívum szexkomédiától (Zack és Miri pornót forgat) kezdve debilvígjátékokon (Amerikai pite: A találkozó, Romy és Michele) át fekete humorral
dolgozó alkotásokig (Otthon, véres otthon)
sok helyen felbukkan, leggyakrabban talán mégis édes-bús tragikomédiák
alapanyaga.
Utóbbi megközelítésben a
2011-es évben két amerikai független film is született a témában: a régi
osztálytársakkal találkozás élményét az álomnő utáni múlhatatlan vágyakozással
vegyítő Szédületes éjszaka után most
itt van a középkaliberű sztárparádét (Channing Tatum, Chris Pratt, Rosario
Dawson, Justin Long, Oscar Isaac) felvonultató Újra együtt. Jamie Linden rendezői bemutatkozásában egy csapat
fiatal, de már megállapodott felnőttet figyelhetünk, akik tízéves
osztálytalálkozójukon adnak ismét randevút egymásnak, egyesek házastársakkal
vagy tartós partnerekkel kiegészülve.
A csapongó beszélgetések
szilánkjaiban menthetetlenül széthulló, így látszólag mindenféle cselekmény
nélküli műről pozitívumként mindenképpen elmondható, hogy parttalanságával és
céltalanságával hitelesen adja vissza a való élet osztálytalálkozóit, ahol
valószínűleg mindenki hasonlóan érzi magát, mint az Újra együttet nézve, és a végén csak a sok felesleges fecsegésre és
értelmetlen üresjáratra emlékszik. Az improvizációnak tűnő jelenetek ugyan
lehetőséget adnak a rengeteg fiatal tehetségnek a máshol ritkán látható
természetes, hétköznapi játékra, amit egy darabig valóban öröm nézni, de
pusztán helyzetgyakorlatok egymásutánjából még soha semmi jó nem sült ki – és
ez most sincs másként.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 18 átlag: 5.44 |
|
|
|
|