|
Év
1979/december
|
Makk Károly: „A rendező nem más, mint a színész tükre...” Makk Károly beszélgetése Radványi Gézával a Circus maximus forgatása közben
N. N.: Radványi Géza filmográfiája
Nemeskürty István: Valaki Európában Radványi Géza első négy filmje: 1940–41
Karcsai Kulcsár István: Vándorévek
PRO ÉS KONTRA
Váncsa István: Fusson, akinek nincs lakása Ajándék ez a nap
Báron György: Egy nap, meg a többi Ajándék ez a nap
Zsolt Róbert: Rettegő autóversenyző nincsen Sebességláz
Richter Rolf: Magánélet az NDK-ban
Bikácsy Gergely: Ki fél Godard-tól?
Pünkösti Árpád: Márványaink
Fábry Sándor: Kamaszfilm Próbafelvétel
Kozák Márton: „Csak Péter és Pál van” Beszélgetés Elek Judittal
FESZTIVÁL
Zsugán István: Újjáéled a megtépázott Arany Oroszlán? Velence
Csala Károly: Új korszak a lengyel filmben Gdańsk
András Ferenc: Érzelmes utazás Lengyelországban
Zalán Vince: Milyen lesz a nyolcvanas évek filmművészete? Lille, Mannheim
László Zsófia: Régi filmek gobelinje
LÁTTUK MÉG
Zalán Vince: A skarlát betű
Bikácsy Gergely: Élő erők
Báron György: Hollónegyed
Dániel Ferenc: A vasálarcos férfi
Urbán Mária: A kérdés
Kulcsár Mária: Magánvélemény
Gyárfás Péter: A vad hattyúk
Babusik Ferenc: Nick Carter, a szuperdetektív
Sólyom András: A forró nyár árnyai
Sajóhelyi Gábor: Zöldövezet
Tótisz András: Don Quijote újra lovagol
Iván Gábor: A Jó, a Rossz és a Csúf
Grawátsch Péter: Néma párbaj
KÖNYV
Veress József: A szovjet filmirodalom újdonságai
TELEVÍZÓ
Ökrös László: Októberi esték
Tandori Dezső: Zsinórírással, analfabétáknak? Különvélemény Bergman tévésorozatáró
Avar János: Frak Flaherty Fehér Háza Washington zárt ajtók mögött
Faragó Vilmos: Jár a baba, jár
Császár István: A kritika ártalmasságáról
Rozgonyi Iván: Képernyő, vario, fegyelem és szerencse Beszélgetés Biró Miklós tévéoperatőrrel
POSTA
N. N.: Posta
|
|
|
|
|
|
|
DVDFekete-tengerSoós Tamás Dénes
Black Sea – angol-orosz-amerikai, 2014. Rendezte: Kevin Macdonald. Szereplők: Jude Law, Ben Mendelsohn, Scoot McNairy. Forgalmazó: Select Video. 110 perc.
A II. világháborús legenda szerint a
Németország és a Szovjetunió közti meg nem támadási paktum Sztálinnak többe
került egy tollvonásnál: 80 millió márkát is küldött Hitlernek „kölcsönként”,
ám a szállítmány elsüllyedt valahol a grúz partoknál. Kevin Macdonald filmje
szerint az eltűnt kincs nyomába munkanélküli brit és orosz tengerészek
indulnak, élükön az elegánsan philcollinsesedő Jude Law-val. Talán az expozíció
elsietettsége, talán a légből kapott küldetés lehetetlensége miatt, de van
valami mélységesen szürreális a történetben, amit Christopher Ross operatőr is
kiemel: alapszínekre kalibrált fényjátéka olyan hatást kelt, mintha a Szárnyas fejvadász harsány megapoliszát
zsúfolták volna be a tengeralattjáró fedélzetére. A dokumentumfilmek felől
érkező Kevin Macdonald mégis ragaszkodik realista stílusához, ami most a sztori
ellenében dolgozik: a túl sötét és a helyszín miatt túlzsúfolt képeken gyakran
elsikkad az információ, a kalandból kipereg a feszültség. De elpárologna az
amúgy is, mert a hangsúly, mint Macdonaldnál általában, nem az akcióra, hanem
az emberi pszichológiára kerül: a fizikai munkával sanyarított életek
stresszére, a britek és oroszok kulturális-nemzeti ellentéteire.
Innentől kezdve bármi lehetett volna a
filmből: brit kitchen sink dráma például, csak tengeralattjárón, amely a
munkások konstans gazdasági válságát, meg persze a bankárnépség züllöttségét
tárgyalná, ha nem ragadna le az első kínálkozó pénzember- és
munkás-sztereotípiánál. Vagy esetleg thrillerbe oltott tanmese a pénz
jellemkorrumpáló hatásáról, ha nem hirtelen, bármiféle magyarázat nélkül kattannának
be és vissza a tengerészek. Ha már ok nélkül ugranak egymás torkának, akár
tengerész-szakosztályra átírt, Legyek ura-alapú
pszichodrámát is kerekíthetnének a magát sarokhelyzetben felszámoló
emberiségről, de ahhoz meg az erkölcsről kéne gondolni valamit, a „feláldozhatunk-e
egy embert, hogy megmentsük a többit?” klasszikus etikai dilemmájáról. A Fekete-tenger, ez a fináléra azért
szoliddá fejlődő túlélődráma végül egyik sem lesz. Csupán A Sierra Madre kincse és Az
utolsó esély furcsa keveréke, John Huston emberismerete és Tony Scott
akcióérzéke nélkül.
Extrák: Kisfilm (Merülés a
Fekete-tengerbe), audiokommentár Kevin Macdonald rendezővel.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 55 átlag: 6.29 |
|
|
|
|