|
Év
1979/december
|
Makk Károly: „A rendező nem más, mint a színész tükre...” Makk Károly beszélgetése Radványi Gézával a Circus maximus forgatása közben
N. N.: Radványi Géza filmográfiája
Nemeskürty István: Valaki Európában Radványi Géza első négy filmje: 1940–41
Karcsai Kulcsár István: Vándorévek
PRO ÉS KONTRA
Váncsa István: Fusson, akinek nincs lakása Ajándék ez a nap
Báron György: Egy nap, meg a többi Ajándék ez a nap
Zsolt Róbert: Rettegő autóversenyző nincsen Sebességláz
Richter Rolf: Magánélet az NDK-ban
Bikácsy Gergely: Ki fél Godard-tól?
Pünkösti Árpád: Márványaink
Fábry Sándor: Kamaszfilm Próbafelvétel
Kozák Márton: „Csak Péter és Pál van” Beszélgetés Elek Judittal
FESZTIVÁL
Zsugán István: Újjáéled a megtépázott Arany Oroszlán? Velence
Csala Károly: Új korszak a lengyel filmben Gdańsk
András Ferenc: Érzelmes utazás Lengyelországban
Zalán Vince: Milyen lesz a nyolcvanas évek filmművészete? Lille, Mannheim
László Zsófia: Régi filmek gobelinje
LÁTTUK MÉG
Zalán Vince: A skarlát betű
Bikácsy Gergely: Élő erők
Báron György: Hollónegyed
Dániel Ferenc: A vasálarcos férfi
Urbán Mária: A kérdés
Kulcsár Mária: Magánvélemény
Gyárfás Péter: A vad hattyúk
Babusik Ferenc: Nick Carter, a szuperdetektív
Sólyom András: A forró nyár árnyai
Sajóhelyi Gábor: Zöldövezet
Tótisz András: Don Quijote újra lovagol
Iván Gábor: A Jó, a Rossz és a Csúf
Grawátsch Péter: Néma párbaj
KÖNYV
Veress József: A szovjet filmirodalom újdonságai
TELEVÍZÓ
Ökrös László: Októberi esték
Tandori Dezső: Zsinórírással, analfabétáknak? Különvélemény Bergman tévésorozatáró
Avar János: Frak Flaherty Fehér Háza Washington zárt ajtók mögött
Faragó Vilmos: Jár a baba, jár
Császár István: A kritika ártalmasságáról
Rozgonyi Iván: Képernyő, vario, fegyelem és szerencse Beszélgetés Biró Miklós tévéoperatőrrel
POSTA
N. N.: Posta
|
|
|
|
|
|
|
FesztiválProvinciaRokon a humuszbanNagy V. Gergő
A Provinciában a
múlt és a másik ember egyaránt idegen.
„Szerinted engem is a kocsimmal együtt
fognak elföldelni?” – kérdi Ottó, az egyszeri áruszállító sofőr a
vendéglátójától, miután lerobbant furgonjával egy régészeti ásatáson ragadt. Ez
a múlt és identitás nélküli, együgyűen a világra révedő férfi (Orosz Ákos)
érdeklődve kóvályog keresztül a régésztelepen és mintha a kihantolt
csontvázakban önmagára ismerne: az egyiknek csak egy saruja, a másiknak egy
fogatos kocsija van, miként Ottó is csupán egy furgonnal rendelkezik, és
vélhetően utána sem marad majd sokkal több ennél. És a rezervált múltkutatók
nagyobbára éppolyan óvatossággal kezelik ezt a tesze-tosza jövevényt (kivétel:
egy függőágyban duzzogó, morózus hippi), mint amivel földben talált csontokat
tisztogatják.
Kárpáti György Mór
korábbi kisfilmjeihez (Éjfél, Erdő) hasonlóan egy bávatag kívülálló
nézőpontjából meséli el az ismeretlennel való találkozás zsebkendőnyi sztoriját
és a visszafogott, melankolikus hangfekvés vagy a kimért, precíz ritmus is az
előzményeket idézi. De a Provincia az
idegenség és a világba vetettség témájáról jóval komplexebb módon tudósít. Az
ásatáson földre pottyant űrlakóként kószálgató sofőr nem csupán a közvetlen
környezetében mutatkozik menthetetlenül különállónak, de a régmúltra és az
elhantoltak nemzedékeire is áthidalhatatlan távolból csodálkozik rá –
földönkívüli tehát kettős értelemben, hétköznapi idegensége időbeli, vertikális
dimenziót kap (és ezt nagy kifejezőerővel és szelíd humorral közvetítik Hartung
Dávid mélységben komponált totálképei a föld felé fordulók között császkáló
férfiról). A világgal kapcsolatba lépni igyekvő sofőr ásót ragad a szakképzett
régészek között, de hiába talál egy műtárgyat a humuszban, nem tarthatja meg –
miként a macskaszemű régészlánnyal (Fátyol Hermina) is éppen hogy csak sikerül
összemosolyogni. Kárpáti szép, markáns, míves rövidfilmje mintha azt sugallná,
hogy évezredekhez mérhető távolság, szinte földtörténeti korszakok választanak
el minket egymástól – de a kapcsolat kísérlete (legalábbis a zárókép tanúsága
szerint) mégsem hiábavaló.
PROVINCIA – magyar,
2014. Rendezte és írta: Kárpáti György
Mór. Kép: Hartung Dávid. Vágó: Duszka Péter Gábor. Zene: Ensemble De Organographia, Kristóf Marci, Szabó Bálint. Szereplők: Orosz
Ákos (Ottó), Fátyol Hermina (lány),
Gőz István, Péter Benjámin. Gyártó: Mirage Film Studio / Színház- és Filmművészeti Egyetem. 22 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 400 átlag: 5.51 |
|
|
|
|