|
Év
1979/december
|
Makk Károly: „A rendező nem más, mint a színész tükre...” Makk Károly beszélgetése Radványi Gézával a Circus maximus forgatása közben
N. N.: Radványi Géza filmográfiája
Nemeskürty István: Valaki Európában Radványi Géza első négy filmje: 1940–41
Karcsai Kulcsár István: Vándorévek
PRO ÉS KONTRA
Váncsa István: Fusson, akinek nincs lakása Ajándék ez a nap
Báron György: Egy nap, meg a többi Ajándék ez a nap
Zsolt Róbert: Rettegő autóversenyző nincsen Sebességláz
Richter Rolf: Magánélet az NDK-ban
Bikácsy Gergely: Ki fél Godard-tól?
Pünkösti Árpád: Márványaink
Fábry Sándor: Kamaszfilm Próbafelvétel
Kozák Márton: „Csak Péter és Pál van” Beszélgetés Elek Judittal
FESZTIVÁL
Zsugán István: Újjáéled a megtépázott Arany Oroszlán? Velence
Csala Károly: Új korszak a lengyel filmben Gdańsk
András Ferenc: Érzelmes utazás Lengyelországban
Zalán Vince: Milyen lesz a nyolcvanas évek filmművészete? Lille, Mannheim
László Zsófia: Régi filmek gobelinje
LÁTTUK MÉG
Zalán Vince: A skarlát betű
Bikácsy Gergely: Élő erők
Báron György: Hollónegyed
Dániel Ferenc: A vasálarcos férfi
Urbán Mária: A kérdés
Kulcsár Mária: Magánvélemény
Gyárfás Péter: A vad hattyúk
Babusik Ferenc: Nick Carter, a szuperdetektív
Sólyom András: A forró nyár árnyai
Sajóhelyi Gábor: Zöldövezet
Tótisz András: Don Quijote újra lovagol
Iván Gábor: A Jó, a Rossz és a Csúf
Grawátsch Péter: Néma párbaj
KÖNYV
Veress József: A szovjet filmirodalom újdonságai
TELEVÍZÓ
Ökrös László: Októberi esték
Tandori Dezső: Zsinórírással, analfabétáknak? Különvélemény Bergman tévésorozatáró
Avar János: Frak Flaherty Fehér Háza Washington zárt ajtók mögött
Faragó Vilmos: Jár a baba, jár
Császár István: A kritika ártalmasságáról
Rozgonyi Iván: Képernyő, vario, fegyelem és szerencse Beszélgetés Biró Miklós tévéoperatőrrel
POSTA
N. N.: Posta
|
|
|
|
|
|
|
DVDFejbenjáró bűnSoós Tamás
Ruby Sparks – amerikai, 2012. Rendezte: Jonathan Dayton, Valerie Faris. Írta: Zoe Kazan. Szereplők: Paul Dano, Zoe Kazan, Annette Bening, Antonio Banderas. Forgalmazó: InterCom. 105 perc.
A saját szobrába beleszerető, majd azt
isteni segítséggel életre keltő Pügmalión története kiapadhatatlan
inspirációforrásnak bizonyult a filmvilág számára. A számos modern átirat
között markáns csapásirány a romantikus vígjátékoké: William A. Seiter (Vénusz érintése), Michael Gottlieb (Próbababa) vagy Garry Marshall (Micsoda nő!) után most a Jonathan Dayton
– Valerie Faris rendezőpáros is romkomba bújtatta a görög mítoszt. Az Elia
Kazan unokája, Zoe által forgatókönyvíróként jegyzett film középpontjában egy antiszociális
írózseni, az ifjú Calvin áll, aki belehabarodik legújabb főhősébe, Rubyba. A
Zoe által alakított lány pedig egy nap kilép a könyvből (a szerelem mégiscsak
varázslatos dolog), és Calvinért rajongó, ideális barátnővé válik. Mivel Ruby
azt csinálja, amit Calvin bepötyög az írógépébe, így az első önállósodási
kísérletek után a szerző készséggel formálja át Rubyt kizárólag a párjához
ragaszkodó álomnővé.
A Jonathan Dayton és
Valerie Faris (A család kicsi kincse)
által ötletesen rendezett film nem más, mint elmés humorba csomagolt metafora
az önző szerelemről, amellyel a rendező házaspár a romantikus komédiák ordas
közhelyeit forgatja ki. Az életre kelt férfifantázia (Ruby frivol, életvidám,
és imádja az orális szexet) végül nem hoz boldogságot Calvinnak, aki rájön,
hogy csupán egy szabad akarattal bíró, valódi nőt lehet szeretni. Azonban a
fináléig a film ellenszenves, narcisztikus főhőssel dolgozik, így most a
romkom-kánonban szokatlan módon, egy párkapcsolat felbomlásáért szurkolhatunk.
Hibái persze a Ruby Sparksnak is akadnak: a ritmus
többször is megdöccen, a finálé elnyűtt és giccses, és antihősével szemben is
túl elnéző a mű. Ám éleslátó humora és színes mellékkarakterei miatt a film
mindezzel együtt is üdítően szellemes tételnek számít a romantikus vígjáték leharcolt
műfajában.
Extrák: A Ruby Sparks megszületéséről szóló három kisfilm.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 867 átlag: 5.58 |
|
|
|
|