KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
   1979/november
SZOVJET FILMEK FESZTIVÁLJA
• Csala Károly: A messzeség – közelről

• Bársony Éva: Maupassant, jutányos áron Útközben
• Almási Miklós: A Holdbeli Öreg Minden szerdán
• Báron György: Kitörés a Vidám Parkba A kis Valentínó
• Faragó Vilmos: Mi bajom a magyar filmmel?
• Bikácsy Gergely: A márvány és az ember
• N. N.: Andrzej Wajda filmjei
• Pap Pál: Varsói beszélgetés Andrzej Wajdával A Márványember magyarországi bemutatója előtt
• Bacsó Péter: Örkény és a Babik-mozgalom Beveztés egy soha el nem készült filmhez
• Örkény István: Babik Forgatókönyv-részletek
• Bacsó Péter: Babik Forgatókönyv-részletek
• Papp Zsolt: Holocaust avagy: a mindennapi élet pszichopatológiája
• Csurka István: Valaki a kamera mögött Családi összeesküvés
• Ablonczy László: Mit ér a film, ha magyar? Beszélgetés Kovács Andrással
FESZTIVÁL
• Iván Gábor: Mi van a szélmalmok mögött? A budapesti holland filmhétről
• Zsugán István: Bolondok, leszbikusok és egy ismeretlen japán Locarno

• Osgyáni Csaba: Mai titkokat felmutatni Beszélgetés Gothár Péterrel
• R. Székely Julianna: Korlátok között, szabadon Portré-vázlatok amatőrfilmesekről
LÁTTUK MÉG
• Urbán Mária: Az elveszett múlt
• Loránd Gábor: Törvénytelen törvény
• Veress József: Ellenségek
• Bende Monika: Dráma a vadászaton
• Gervai András: Az ördög menyasszonya
TELEVÍZÓ
• Honárkay Róbert: A Szentágothai-show Az emberi test és az anatómia
• Pálffy Judit: Öt év, négy film, nulla műsorperc A tévé kísérleti stúdiójáról
• Sík Csaba: Leonardo és Micelangelo a képernyőn
KÖNYV
• Berkes Ildikó: A kortárs filmművészet panorámája
POSTA
• N. N.: Posta
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Shortbus

Csillag Márton

Shortbus – amerikai, 2006, Rendezte: John Cameron Mitchell. Szereplők: Sook-Yin Lee, Paul Dawson, Lindsay Beamish, PJ DeBoy. Forgalmazó: Budapest Film. 101 perc.

 

Cannes-ban feltűnést keltett, Magyarországon azonban csak egyetlen moziba jutott el az utóbbi évtizedek legokosabb szexfilmje, és egyben legmeztelenebb művészfilmje – pontosabban annak DVD-korongja. Legalább olyan mélységben kellene boncolgatnunk a magyar filmforgalmazási rendszer felépítését, mint amilyen kendőzetlen őszinteséggel a Shortbus író-rendezője hősei testi és lelki szerelmi életét vizsgálja, hogy megértsük, miért nem készült hazánkban 35 milliméteres kópia ebből a tengerentúli független műremekből, melynek címe egy kóbor lelkeknek és éhes testnyílásoknak fenntartott New York-i klubra utal.

John Cameron Mitchell 2001-ben a saját színműve alapján filmre írt Hedwig and the Angry Inch rendezésével és főszerepével szerzett magának nevet amerikai underground filmes körökben. A kelet-berlini transzszexuális rockénekesnő szerepében tündöklő alkotó nem hagyott kétséget afelől, hogy számára művészet és politika elválaszthatatlan egymástól, a szeptember 11. utáni népi sokk azonban a jelek szerint tágította érdeklődési körét: a Shortbus nemcsak politikai okokkal magyarázza a hatvannyolcas remény hiányát és az emberközeli művészet pincékbe szorulását, de a párkapcsolatok, a szex, a szerelem és a szeretet működését és egyáltalán azok létezését vizsgálja, hogy teljes képet kapjon egy látszólag elveszett nemzedékről.

A Shortbus hősei legalább olyan furcsa szerzetek, mint a Szex és New York negyvenes babái, csakhogy ők csinálják is a szexet, nem csak beszélnek róla. Meleg és „hideg” párokat ismerünk meg szerelmi helyzetekben, de ellentétben a szexfilmekkel, itt nem bamba automatizmusokat látunk, hanem élcekkel és igazságokkal kísért testi szerelmet és lelki útkeresést, és ami a legfontosabb: okot a reményre.

Extrák: előzetes.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2008/01 60-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9220