KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
   1979/október
• Koltai Tamás: Jancsó-breviárium
• N. N.: Jancsó Miklós játékfilmjei
PRO ÉS KONTRA
• Melocco Miklós: Képhalmaz
• Ciment Michel: Jancsó barbár „Rapszódiája”

• Faragó Vilmos: Könycsepp az óhazáért Magyarok a prérin
• Illés Endre: Solitaire és solidaire Az Őszi szonátáról
• Eörsi István: Kérdezők és kérdezettek Térmetszés
• Kaján Tibor: Vukotić a gondolatrajzoló A játék
• Ablonczy László: Ne feledkezzünk meg a szellemi energiákról sem... Beszélgetés Föld Ottóval, a MAFILM igazgatójával
• Gambetti Giacomo: A 77 éves elsőfilmes Római beszélgetés Cesare Zavattinival
• Szalai Györgyi: Ki ismeri Fekete Pétert? Fekete Péter
• Hankiss Elemér: Mit csinálna Maigret Kaliforniában?
FESZTIVÁL
• Székely Gabriella: Viva filmművészet! Moszkva
• N. N.: A XI. moszkvai nemzetközi filmfesztivál díjai
• Matos Lajos: Kinoszauruszok és vad macskák Sci-fi fesztivál, Trieszt
• Jerney Judit: Kinoszauruszok és vad macskák Sci-fi fesztivál, Trieszt
• Rózsa János: Díjözön az Arénában Pula

• Gaál István: A római filmfőiskolán Egy vendégtanár jegyzetfüzetéből
• Kristó Nagy István: Disney világa
KÖNYV
• Hámori Ottó: Eleven filmtörténet
LÁTTUK MÉG
• Veress József: Az első kísértés
• Dániel Ferenc: Gyere, igazodj el
• Gervai András: Az asszony is ember
• Schéry András: Vendégek vadnyugaton
• Loránd Gábor: Szótagrejtvény
• Dániel Ferenc: Visszajelzés
• Fekete Ibolya: A kétbalkezes és az örömlány
• Zalán Vince: Nem féj a feje a harkálynak
• Báron György: A busz
TELEVÍZÓ
• Miklós Pál: Pusztuló műemlékeink nyomában
• Rozgonyi Iván: A dialógustól balra Beszélgetés Bornyi Gyula tévéoperatőrrel
• Békés Tamás: A képernyő – holnap
POSTA
• N. N.: Posta
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

25 km/h - Féktelen száguldás

Baski Sándor

25 km/h – német, 2018. Rendezte: Markus Goller. Írta: Oliver Ziegenbalg. Kép: Frank Griebe. Zene: Andrej Melita és Peter Holm. Szereplők: Lars Eidinger (Christian), Bjarne Madel (Georg), Sandra Hüller (Tanja), Franka Potente (Ute), Alexandra Maria Lara (Ingrid). Gyártó: Pictures in a Frame. Forgalmazó: ADS Service. Feliratos. 116 perc.

 

Az alapszintű forgatókönyvírói kurzusokon Oliver Ziegenbalg könyve ideális vizsgamunka lenne: a tananyagot a karakterépítéstől a párbeszédeken át a dramaturgiai ív felrajzolásáig mintaszerűen mondja fel – és közben nincs egyetlen olyan eleme sem, amellyel ne találkozhattunk volna korábban. Adott a két, egymástól gyökeresen különböző főszereplő (az ácsként dolgozó, visszahúzódó Georg születése óta ugyanott él, testvére agilis, világjáró üzletember), a cselekményt beindító, sorsfordítónak bizonyuló esemény (a fivérek apjuk temetésén találkoznak újra évtizedes kihagyás után), és a road movie kibeszéletlen konfliktusok feloldására (is) alkalmas kalandnarratívája (gyerekkori tervüket beteljesítve a két negyvenes férfi mopeden akarja átszelni Németországot a Fekete-erdőtől a Balti-tengerig).

Filmográfiája alapján Markus Goller rendező inkább tekinthető biztos kezű dramedy-iparosnak, mint szerzői rendezőnek, de közben feltűnően ragaszkodik kedvenc témáihoz. Túl azon, hogy szereti a furcsa párosokat, az apahiány és az apakeresés több filmjének is központi témája (Barátság!, Szimpli), és van, ahol a 25 km/h-hoz hasonlóan az apává válástól való félelem az egyik leküzdendő akadály (Frau Ella). A vígjáték-szituációk halmozása mellett a lélekemelés is a cél – a szereplők ezekből a történetekből természetesen jobb emberekként kerülnek ki, és Féktelen száguldás is ugyanezen a jól bejáratott ösvényen halad. Georg és Christian kalandtúrájának talán csak egyetlen, nem szokványos eleme van, mégpedig az, hogy szereplői idősebbek a műfajban megszokottnál, így a kapunyitási és az életközepi válsággal egyszerre kell megküzdeniük.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2019/08 57-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14187